Határtalanul - Erdély 2024
A Bátonyterenyei Bartók Béla Általános Iskola 40 tanulóval és 4 kísérő pedagógussal vágott neki az idei „Határtalanul” tanulmányi kirándulásnak. A célország Románia volt, bejártuk a varázslatos Erdélyt, ellátogattunk a magyar történelem híres helyszíneire, csodás múzeumok kincseit láthattuk. Pályázatunk címe - Kirándulás Erdély varázslatos kincsei között - is erre utal, hiszen valóban gazdagodtak tanulóink olyan ragyogó ékkövek láttán, mint pl. a kincses Kolozsvár, a lenyűgöző Gyulafehérvár, a pompás Nagyvárad, a káprázatos Torockó, a sókitermeléséről világhírű Torda.
A tanulmányi kirándulásunkat egy előkészítő óra előzte meg, amelyen tanulóink interaktív feladatok segítségével készülhettek fel Erdélyre. Az Okosdoboz weboldalán az "Erdély nemzetiségei" c. feladatot oldották meg. Négy hatodik osztályos tanuló, négy különböző nemzetiségű gyerek (szász, magyar, román, székely) találkozik egymással. A négy gyereknek van egy közös kapcsolódási pontja: származási helyük, Erdély. A feladat tartalmaz vaktérképes játékot, fogalom magyarázatot
Kirándulásunk első napján Nagyváradra látogattunk, ahol megtekintettük a nagyváradi várat, megnéztük ódon falait, sokat megtudtunk a vár hősies védőiről, nemzetünk dicső korszakának emlékeiről. A vár után megkoszorúztuk az emlékparkban álló Petőfi-szobrot. Estére érkeztünk szálláshelyünkre, Torockóra. A második nap Tordára látogattunk, megnéztük a tordai sóbányát, a középkor fontos kereskedelmi központját. Tanulóink megismerkedhettek a sóbányászat módszereivel, eszközeivel, a bánya híres járataival, és eltölthettek egy kellemes játékórát a bánya mélyén található élményparkban. Nem ért véget a nap, következett a kincses Kolozsvár. Gyönyörködtünk Mátyás király fenséges lovas szobrában, megnéztük szülőházát, illetve a Szent Mihály templomot. Elmentünk a házsongárdi temetőbe, amely Kolozsvár történelmi temetőkertje. Koszorút helyeztünk el Apáczai Csere János sírjára. A nap zárásaként a tordai hasadék látványos gyalogtúrája következett. A hasadék szinte ragyogott a lenyugvó nap fényében, fantasztikus élmény volt végig járni a Hesdát patak mentén lévő gyalogösvényt. Közben felfedeztük a környék állat-és növényvilágát. A harmadik nap elindultunk Nagyenyedre, ahol megtekintettük a Bethlen-kollégiumot, a fejedelmi központ ékességét, Erdély első egyetemét. Megnéztük a kollégium iskolamúzeumát, majd az épületben található természettudományi múzeumot. Elmerültünk az ősi ásványok, élőlények, csontvázak, csontmaradványok világában. Átsétáltunk a nagyenyedi várba, körbejártuk romjait, sok érdekességet tudtunk meg történelméről. Ezután folytattuk utunkat Gyulafehérvárra. Ellátogattunk a várba és az érseki székesegyházba. Láthattuk Hunyadi János sírját, a Hunyadiak síremlékét, az ortodox katedrálist. Közben egy Kaufland áruházban vettünk a gyerekeknek fagyit, üdítőt, ami némi felfrissülést jelentett a nagy melegben. A nap végén visszatértünk Torockóra, és elmentünk a Böjte Csaba által alapított Torockói Kis Szent Teréz Gyermekotthonba. Megismerkedtünk egy kiemelkedő tevékenységet folytató, ismert helyi személlyel, a gyermekotthon vezetőjével, Pop Doréllal. Dorél elmesélte élettörténetét, megtudtuk róla, hogy ő maga is ebben az otthonban nevelkedett, ide is tért vissza dolgozni, hogy segítse a rászoruló gyerekeket. A negyedik nap helyi programok következtek, az első állomás a torockói néprajzi múzeum volt. Rengeteg szép népviselettel találkoztunk, megismertük a torockói vaskohászat eszközeit is. Ezután ellátogattunk a torockószentgyörgyi általános iskolába, ahol előadtuk irodalmi műsorunkat a helyi iskolásoknak. Ezután ismerkedés kezdődött, tanulóink hosszasan beszélgettek, fotózkodtak a kicsikkel. A torockószentgyörgyi iskolások nagyon barátságosak és közvetlenek voltak velünk, mindenki jól érezte magát ezen a délelőttön. Elbúcsúztunk tőlük, majd elindultunk gyalogtúránkra a torockószentgyörgyi várhoz. A várból pompás kilátás nyílt a Székelykőre, és az előtte elterülő tájra. Miután kigyönyörködtük magunkat, elindultunk vissza Torockóra, hogy időben odaérjünk a Both Ilonka néni által megtartott kézműves foglalkozásra. Tanulóink gyönyörű fadíszeket készítettek, amiket haza is vihettek. A foglalkozás után elsétáltunk egy helyi termelőhöz, Both Lénárdhoz, aki a feleségével, Eszterrel vezeti a szarvasmarha farmot. Hirtelen ötlettől vezérelve kezdtek bele az állattenyésztésbe, de nem bánták meg. Körbevezettek minket a telepen, láthattuk az állatállomány egy részét is. Nagyon tanulságos volt a gyerekek számára. Elérkeztünk az utolsó napunkhoz. Szomorúan elbúcsúztunk vendéglátóinktól, majd útnak indultunk hazafelé, de előtte még megálltunk Nagyváradon, hogy megnézhessük a vármúzeumot. A múzeum látványos tárlata számos történelmi érdekességet mutatott be, köztük egy első világháborús részleggel, fotózás történeti tárgyakkal, illetve láthattuk a vár középkori és újkori relikviáit is. Tanulmányi kirándulásunk zárásaként megtekintettük a nagyváradi egyházművészeti múzeumot, benne Szent László királyunk ereklyetartóját és számos csodás festményt, majd a katolikus székesegyházat, és László királyunk lovas szobrát.
Hazaérkezve tanulóink mind egyetértettek abban, hogy egészen rendkívüli élményben volt részük, betekintést nyertek Erdély varázslatos kincsei közé, megismerkedhettek és barátságokat kötöttek a határon túli magyar gyerekekkel. Tudatosult bennük, hogy a szomszédos államok magyarsága milyen kedvesen és vendégszeretően bánik az anyaországból érkezőkkel, ami megerősítette nemzeti identitásukat, illetve felismerték a nemzeti összetartozás fontosságát.