Határtalanul - Erdély 2017

Tündérkert a Királyhágón túl

Erdélyi kirándulás 2017.

2016-ban az Emberi Erőforrások Minisztériuma meghirdette a „Határtalanul” pályázatot, melyen a Bátonyterenyei Bartók Térségi Általános Iskola, és a Kossuth Lajos Tagintézmény közös pályázata 1.037.000 Ft. állami támogatást nyert. A pályázat célja a magyarországi köznevelési intézményben nappali rendszerű oktatásban részesülő, 7. évfolyamon tanuló diákok Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna, Szlovénia vagy Horvátország magyarlakta területeire irányuló tanulmányi kirándulásának támogatása. 40 tanuló és 4 kísérő tanár kapott ismét lehetőséget arra, hogy elutazhasson Romániába, Erdélybe.

A program az előző évek helyszínein alapult: az első állomás Nagyvárad volt, ahol megtekintettük az impozáns Szent László Székesegyházat, illetve a benne található Egyházművészeti Múzeumot. A múzeum leghíresebb kiállítási tárgyában (Szent László királyunk hermája) sokáig gyönyörködtek tanulóink. A fenséges látványt nyújtó Királyhágón megpihenhettünk egy kicsit, majd következett Csucsa, ahol betértünk az Ady Endre Emlékházba. Betekintést nyerhettünk híres költőnk életébe, hátrahagyott emlékeibe. Korabeli berendezések, bútorok, használati tárgyak segítettek rekonstruálni a múltat. Egy kimerítő utazás után fáradtan, de lelkesen érkezett meg kis csapatunk szálláshelyünkre, az elragadó Torockóra.

Másnap reggel elindultunk Torda felé, ahol egy egész napos program várt a diákok számára. Izgatottan várták a sóbányát, mely nem is okozott csalódást. Leereszkedtünk a lélegzetelállító mélységbe, közben sok érdekes információt hallhattunk a bánya történelméről. Miután kiértünk a felszínre, ellátogattunk a tordai katolikus templomba, ahol 1568-ban – Európában egyedülálló módon – kihirdették a vallásszabadságot. Utunk a tordai hasadékban folytatódott. Ez a természeti képződmény, a hatalmas szikláival, lenyűgözte tanulóinkat. A hosszú gyalogtúra után visszaértünk Torockóra, hogy egy rövid pihenő után megnézzük a torockói Néprajzi Múzeumot. Megcsodálhattuk a helyi iparművészet remekműveit, a a népviseleti tárgyakat, néphagyományokat. Az esti órákban ellátogattunk a helyi Szent Teréz gyermekotthonba. A Böjte Csaba atya által alapított otthonba ajándékokkal mentünk. A rövid átadás után megismerkedhettünk az otthon kedves lakóival, akik nagy örömmel mutatták be mindennapjaikat.

Másnap kora reggel indult a nap a torockói Sebes Pál Általános Iskolában. Tanulóink egy zenés irodalmi műsorral kedveskedtek a helyi diákoknak. A műsor után buszra szálltunk és következett a szép Gyulafehérvár, ahol megtekintettük a püspöki palotát, a Hunyadiak síremlékét, a Károly-kaput az őrségváltással. Kintről csodálhattuk csak meg a Batthyány-könyvtárt. Visszafelé útba ejtettük Nagyenyedet, ahol a Bethlen-kollégiumba nyerhettünk bepillantást. Délután egy gyalogtúrát szerveztünk a Székelykőre, mely jól kimerítette a gyerekeket, de a látvány elfeledtette velünk a hosszú gyaloglás fáradalmait.

Az utolsó nap reggelén elbúcsúztunk vendéglátóinktól, még vetettünk egy gyors pillantást a mesés látványt nyújtó Székelykőre, majd útnak indultunk Kolozsvár felé. Várt ránk a történelmi és művészeti csoda: Mátyás király lovas szobra. Elsétáltunk a király szülőházához, illetve Bocskai István házát is megtekintettük. Végül betértünk az erdélyi gótika monumentális alkotásába, a Szent Mihály templomba. Szomorúan indultunk haza, de mindenki gazdagabb lett egy életre szóló emlékkel.